mandag 24. august 2009

Kjedebrev

For et par kvelder siden fikk jeg et kjedebrev. Eller, det er kanskje ikke riktig å kalle det kjedebrev når det kommer som sms? Altså, jeg fikk en kjede-sms. Jeg hater kjedebrev, enten de kommer elektronisk eller på papir. Jeg blir stresset av det, og det at jeg blir stresset av det gjør at jeg hater det enda mer. Jeg vet jo at det er irrasjonelt, men i hodet mitt ser jeg for meg alt det grusomme som kan skje hvis jeg bryter kjeden ved ikke å sende videre. Men jeg sender ikke videre. Niks! Mye av grunnen til det er at jeg er nokså høflig, og jeg vet at de fleste jeg kjenner heller ikke er videre begeistret for å motta sånne. Det var altså for et par kvelder siden at jeg mottok denne smsen (og det fra en ellers svært god venninne som er fullt klar over min avsky for disse meldingene, men jeg mistenker at hun blir like stresset som meg og sender videre i panikk), hvor det stod noe sånt som at du er en fantastisk kvinne og bla bla bla, og dersom du sender denne meldingen videre til 9 andre fantastiske kvinner, vil du i løpet av kvelden oppleve noe fantastisk. Det stod riktig nok ikke at det ville gå meg ille hvis jeg lot det være, men er ikke det litt underforstått? Jeg hadde altså 10 minutter på meg til å videresende meldingen til NI kvinner (i tillegg fantastiske kvinner). Ti minutter! Før i tiden da disse brevene kom på papir, hadde man i det minste 2-3 dager på seg. Nå har jeg gått og tenkt litt på dette. Ganske ofte har man jo noen felles venninner, hvilket betyr at man kan motta meldingen flere ganger. Er det da sånn at hvis jeg hadde mottatt to, måtte jeg sendt til 18? Og teller det om man sender til noen som allerede har fått? Og hvis det nå skulle være at jeg pga redselen for pinslene jeg kunne komme til å oppleve ved å bryte kjeden, sendte til for eksempel 3 personer, ville det redusere straffen ved ikke å sende 9? Eller motsatt, ville jeg oppleve noe LITT fantastisk hvis jeg sendte til fire personer? Kan man være en lunken kjedebrevsender? Jeg bare lurer.

Ingen kommentarer: